W ramach ,,Tygodnia budowania dobrych relacji” w oddziałach 0- 3 wychowawcy przeprowadzili zajęcia, których celem było pogłębienie świadomości własnej wartości, zrozumienie relacji z innymi oraz przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej. Całość oparto o następujące aktywności:

1. Zajęcia refleksyjne z wychowawcami : „Kim jestem dla siebie? Kim jestem dla innych?”

Uczniowie mieli okazję przyjrzeć się sobie-  swoim emocjom, potrzebom i rolom, jakie pełnią w grupie rówieśniczej. W atmosferze otwartości i szacunku rozmawialiśmy o tym, jak każdy z nas wpływa na innych, jak buduje swoje relacje i jaką postawę przyjmuje w trudnych sytuacjach. Podczas wspólnej dyskusji uczniowie zastanawiali się, co sprawia, że relacje są wartościowe i trwałe. Rozmawialiśmy o komunikacji, szacunku, zaufaniu i wspólnym rozwiązywaniu konfliktów. Uczniowie dzielili się swoimi doświadczeniami i pomysłami na to, jak wspierać się nawzajem i budować pozytywną atmosferę w grupie.

2. Projekcja filmu edukacyjnego o przemocy rówieśniczej

Obejrzeliśmy materiał filmowy ukazujący skalę i formy przemocy wśród uczniów. Film stał się punktem wyjścia do ważnej rozmowy o tym, jak rozpoznawać przemoc, jak reagować oraz jaką rolę odgrywa każdy z nas — nie tylko sprawca czy ofiara, ale również świadek.

3. Zajęcia z psychologiem szkolnym

Uczniowie uczestniczyli także w specjalnych zajęciach prowadzonych przez psychologa szkolnego. Tematem spotkania było radzenie sobie z emocjami, budowanie zdrowych relacji oraz sposoby reagowania na trudne sytuacje społeczne. Psycholog omówił również mechanizmy przemocy rówieśniczej oraz strategie, które mogą pomóc uczniom w rozwiązywaniu konfliktów i wyrażaniu własnych granic w sposób asertywny. Spotkanie sprzyjało otwartej rozmowie i zadawaniu pytań dotyczących relacji, stresu czy presji grupy.

4. Wyjście grupowe na plac zabaw oraz boisko ,,Górka Szczereż”  – gry i zabawy integracyjne

Uczniowie wzięli udział w różnorodnych aktywnościach zespołowych, które wymagały współpracy, zaufania i dobrej komunikacji. Zabawy ruchowe nie tylko dostarczyły wielu emocji i śmiechu, ale również pozwoliły wzmocnić więzi między uczestnikami, szczególnie tymi, którzy na co dzień rzadziej ze sobą współpracują.
Zabawy takie jak „Wyścigi w parach”, „Zbijak drużynowy” czy „Tunel z rąk” przełamują bariery, uczą zdrowej rywalizacji i przypominają, jak ważna jest współpraca w grupie.

5. Pieczenie ciasteczek „Z dobrym słowem”

Zwieńczeniem dnia było  pieczenie ciasteczek przez uczniów klasy II do których dołączano karteczki z miłymi słowami, komplementami i życzliwymi myślami. Działanie to miało na celu pokazanie, że pozytywne słowa mają realną moc — mogą poprawić humor, zbudować relację, dodać pewności siebie.

Działania te miały na celu wzmocnienie poczucia własnej wartości i samoświadomości uczniów, rozwój umiejętności społecznych: słuchania, komunikacji, empatii, budowanie kultury wzajemnego szacunku i życzliwości. Dzięki takim akcjom uczniowie mogli uświadomić sobie mechanizmy przemocy i promowanie postaw przeciwdziałających agresji, a przede wszystkim zajęcia te służyły integracji w wewnątrz oddziałów oraz uczniów pierwszego etapu edukacyjnego poprzez wspólne, pozytywne doświadczenia.

Justyna Tokarczyk- Tudaj