Gmina Łącko podpisała umowę na realizację projektu pn. „Wdrożenie Modelu Dostępnej Szkoły do placówek oświatowych w Gminie Łącko”

Projekt realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027, Priorytet 5. Fundusze europejskie wspierające infrastrukturę społeczną Działanie 05.01 Infrastruktura szkół podstawowych i ponadpodstawowych prowadzących kształcenie ogólne typ projektu A. zwiększenie dostępności szkół podstawowych i ponadpodstawowych prowadzących kształcenie ogólne dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

 Okres realizacji projektu: do 31.08.2026 roku

 Wartość projektu: 703 601,81 zł, w tym:

  • dofinansowanie: 598 061,50 zł
  • wkład własny:105 540,31 zł

Cel projektu:

Celem projektu jest wdrożenie modelu dostępnej szkoły w 3 szkołach podstawowych w Gminie Łącko poprzez ich dostosowanie

dla osób ze szczególnymi potrzebami.

Zadania w ramach projektu:

  1. Adaptacja obiektu Szkoły Podstawowej w Zabrzeży, obejmie:
  • wykonanie pochylni przy drzwiach wejściowych
  • montaż wycieraczki nie utrudniającej wejścia do budynku
  • modernizację/adaptację toalety dla ON
  • doposażenie istniejącej toalety dla ON
  • wymianę 2 szt. drzwi w ciągu korytarza
  • wydłużenie poręczy przy schodach
  • montaż ścieżek prowadzących i pól uwagi
  • uzupełnienie wymaganych oznaczeń wizualnych i dotykowych tj. tabliczek w Braille’u, planu tyflograficznego obiektu, oznakowania kontrastowego drzwi, przeszkleń, schodów
  • poprawa oznakowania miejsca parkingowego dla ON
  • zakup do sali wsparcia indywidualnego regulowanego zestawu (krzesło + stół) dla osób o szczególnych potrzebach,
  • zakup lupy cyfrowej -urządzenia powiększającego dla osób z niepełnosprawnością wzrokową
  • zakup systemu wspomagających słyszenie, który zamontowany zostanie przy drzwiach wejściowych
  • zakup krzesła ewakuacyjnego dla osób z niepełnosprawnością
  1. Adaptacja obiektu Szkoły Podstawowej w Zagorzynie
  • montaż windy zewnętrznej,
  • montaż wycieraczki nie utrudniającej wejścia do budynku
  • modernizację/adaptację toalety dla ON
  • doposażenie istniejącej toalety dla ON
  • poprawa oznakowania miejsca parkingowego dla ON
  • wydłużenie poręczy przy schodach
  • montaż ścieżek prowadzących i pól uwagi
  • uzupełnienie wymaganych oznaczeń wizualnych i dotykowych tj. tabliczek w Braille’u, planu tyflograficznego obiektu, oznakowania kontrastowego drzwi, przeszkleń, schodów
  • poprawa oznakowania miejsca parkingowego dla ON
  • zakup do sali wsparcia indywidualnego regulowanego zestawu (krzesło + stół) dla osób o szczególnych potrzebach,
  • zakup lupy cyfrowej -urządzenia powiększającego dla osób z niepełnosprawnością wzrokową
  • zakup systemu wspomagających słyszenie, który zamontowany zostanie przy drzwiach wejściowych
  • zakup krzesła ewakuacyjnego dla osób z niepełnosprawnością
  1. Adaptacja obiektu Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Łącku
  • wymianę drzwi wejściowych oraz wykonanie pochylni zapewniających dostępność budynku
  • montaż wycieraczki nie utrudniającej wejścia do budynku,
  • przebudowa istniejącej pochylni na parterze korytarza w starej części budynku,
  • modernizacja/adaptacja toalety dla ON przy sali gimnastycznej, zapewniającej dostępność w starej części budynku szkoły
  • doposażenie istniejących toalet dla ON na parterze i na 1.piętrze
  • wydłużenie poręczy przy schodach
  • montaż ścieżek prowadzących i pól uwagi
  • uzupełnienie wymaganych oznaczeń wizualnych i dotykowych tj. tabliczek w Braille’u, planu tyflograficznego obiektu, oznakowania kontrastowego drzwi, przeszkleń, schodów
  • zakup do sali wsparcia indywidualnego regulowanego zestawu (krzesło + stół) dla osób o szczególnych potrzebach
  • zakup lupy cyfrowej- urządzenia powiększającego dla osób z niepełnosprawnością wzrokową
  • zakup systemu wspomagających słyszenie, który zamontowany zostanie przy drzwiach wejściowych
  • zakup krzesła ewakuacyjnego dla osób z niepełnosprawnością
  1. Organizacja warsztatów tematycznych oraz spotkań tematycznych w obszarze przeciwdziałania dyskryminacji
  • warsztaty tematyczne dla 20 nauczycieli oraz członków kadry zarządzającej szkół z terenu Gminy Łącko
  • opracowanie cyfrowej broszury promującej równość szans kobiet i mężczyzn a także mającej na celu zapobieganie dyskryminacji w edukacji
  • organizacja 2 spotkań dla 10-15 uczestników z przedstawicielami Fundacji Akademia Obywatelska, której celem jest promowanie dobrych praktyk w obszarze wspierania osób z niepełnosprawnościami
  1. Opracowanie audytów dostępności
  • Audyty dostępności dla 3 szkół objętych projektem zostały opracowane na etapie składania wniosku o dofinansowanie. Miały one na celu identyfikację barier, które mogą uniemożliwiać lub utrudniać dostęp do budynków i przestrzeni. Audyt objął analizę różnych aspektów budynku, od wejść i wyjść, przez korytarze, schody, toalety, aż po oznakowanie i systemy informacji.

Zakładane jest osiągnięcie wskaźników:

  1. Liczba doposażonych szkół – 3 szt.
  2. Pojemność klas w nowych lub zmodernizowanych placówkach oświatowych (Max liczba uczniów w klasach 1-8 w szkołach objętych projektem)- 1156 osób
  3. Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS) – 3 szt.
  4. Liczba przebudowanych lub rozbudowanych szkół – 3 szt.
  5. Roczna liczba użytkowników nowych lub zmodernizowanych placówek oświatowych – 820 osób

Efektem projektu będzie zakres wykonanych prac modernizacyjnych oraz zakup urządzeń i wyposażenia ułatwiających funkcjonowanie osobom z niepełnosprawnością oraz wdrożenie Modelu Dostępnej Szkoły w szkołach podstawowych objętych projektem.

Ostatecznymi odbiorcami przedmiotu projektu będą uczniowie szkół podstawowych w Zabrzeży, Zagorzynie i Łącku, w tym uczniowie z niepełnosprawnościami, uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, nauczyciele, pozostały personel szkoły, rodzice.

https://www.fundusze.malopolska.pl/

#FunduszeUE  #FunduszeEuropejskie  #Małopolska