Wydarzenie zorganizowane w Przedszkolu Samorządowym w Kadczy w ramach Dnia Nowych Technologii w Edukacji było częścią działań związanych z realizacją trzech międzynarodowych projektów eTwinning. Projekty te rozwijały kompetencje cyfrowe, językowe, muzyczne i społeczne dzieci w różnych grupach wiekowych.
W grupie sześciolatków, pod opieką pani Ewy Fałowskiej, realizowany jest projekt oparty na podejściu STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka). Głównym celem działań jest rozwijanie tych kompetencji poprzez zabawę, eksperymenty, twórczość plastyczną oraz pracę zespołową. Dzieci badały różnorodne zagadnienia – od tematów matematycznych i muzycznych, po techniczne i kosmiczne. Poznawały planety, zjawiska astronomiczne oraz budowały własne teorie o wszechświecie.
W młodszej grupie dzieci w wieku 3–5 lat, pod opieką pań Małgorzaty Hyclak, Małgorzaty Domeradzkiej oraz z pomocą pani Anny Pasiud, prowadzony był projekt łączący muzykę, rytmikę i naukę języka angielskiego. Dzieci uczyły się podstaw języka oraz muzykalności poprzez zabawy tematyczne związane z czterema porami roku.
Technologie w akcji – co działo się podczas Dnia Nowych Technologii?
W trakcie wydarzenia dzieci:
-
wykorzystywały instrumenty muzyczne wykonane z materiałów recyklingowych (np. butelki, koła rowerowe),
-
zaśpiewały piosenkę stworzoną wspólnie z partnerami w aplikacji Suno.ai, wykorzystującej sztuczną inteligencję,
-
zagrały utwór partnerów z użyciem bananów i płytki Makey Makey, poznając w praktyce, jak muzyka może współgrać z technologią,
-
kolorowały karty pracy, które za pomocą aplikacji Quiver ożywały w 3D – co wzmacniało ich zaangażowanie i poczucie sprawczości.
Zobacz film z wydarzenia: Kliknij, aby obejrzeć
Nowe technologie jako wsparcie rozwoju i nauki języków
Dzięki różnorodnym aktywnościom dzieci nie tylko poznawały podstawowe pojęcia muzyczne (rytmy, tempo, dźwięki), ale również w naturalny sposób osłuchiwały się z językiem angielskim – przyswajając piosenki, zwroty i słownictwo z radością i zaangażowaniem. Zajęcia online z rówieśnikami z zagranicy wzmacniały motywację do nauki oraz poczucie przynależności do międzynarodowej społeczności.
Wszystkie projekty pokazały, że nowoczesne technologie mogą być doskonałym wsparciem dla edukacji przedszkolnej. Poprzez wykorzystanie aplikacji z rozszerzoną rzeczywistością, narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, robotów edukacyjnych czy prostych rozwiązań programistycznych, nauka języków obcych staje się bardziej atrakcyjna, naturalna i skuteczna.
Aktywności zostały zgłoszone do konkursu Dzień Nowych Technologii w Edukacji MEN.

Kolaż zdjęć przedstawiający przedszkolaków podczas aktywności z nowinkami technicznymi

Kolaż zdjęć przedstawiający przedszkolaków podczas zajęć z robotami i innymi nowymi technologiami