W ubiegłym tygodniu naszą szkołę odwiedziła pani Alicia Ellenberger – nauczycielka z Georg-Büchner-Schule w Rodgau, a jednocześnie przedstawicielka Ministerstwa Edukacji Kraju Związkowego Hesja w Niemczech. Pani Ellenberger od ponad dziesięciu lat realizuje wspólnie z panią Celiną Świebocką liczne projekty edukacyjne, których głównym tematem jest doradztwo zawodowe.
Pobyt pani Ellenberger w Polsce rozpoczął się od udziału w konferencji ambasadorów eTwinning z całej Europy, która odbyła się w Krakowie. Spotkanie to było okazją do wymiany doświadczeń, nawiązania nowych kontaktów oraz prezentacji dobrych praktyk w zakresie współpracy międzynarodowej szkół.
Podczas wizyty w naszej szkole pani Ellenberger zapoznała się z jej priorytetami, zwiedziła budynek oraz omówiła wspólnie z panią Świebocką kolejne kroki dalszej współpracy. Następnie wspólnie odwiedziły Miasteczko Galicyjskie oraz Sądecki Park Etnograficzny, miejsca ściśle związane z tematyką realizowanych projektów.
W ubiegłym roku uczniowie klas siódmych wzięli udział w międzynarodowym projekcie „Jobs Evaluation”, którego partnerami byli uczniowie z Georg-Büchner-Schule w Rodgau w Niemczech oraz z Aten w Grecji. W ramach przedsięwzięcia młodzież poznawała różne zawody rzemieślnicze i analizowała ich znaczenie we współczesnym świecie.
Projekt miał na celu zapoznanie uczniów z wymarłymi zawodami oraz z wyzwaniami, jakie niesie przyszły rynek pracy. Wspólnie z partnerami z Niemiec i Grecji uczniowie, poprzez pracę grupową, badania i zadania praktyczne, poznawali, jakie kompetencje i profesje będą najbardziej pożądane w nadchodzących dekadach.
W projekcie szczególny nacisk położono na wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) jako narzędzia wspierającego proces nauczania i rozwijania kompetencji zawodowych uczniów. AI pomagała młodzieży w analizie danych dotyczących zawodów, prognozowaniu trendów na rynku pracy oraz tworzeniu spersonalizowanych ścieżek rozwoju zawodowego. Uczniowie z różnych krajów mieli okazję współpracować podczas zdalnych sesji grupowych, dzieląc się swoimi spostrzeżeniami i efektami pracy.
Projekt wpisywał się w priorytety Ministerstwa Edukacji, szczególnie w obszarze wdrażania doradztwa zawodowego w szkołach podstawowych. Dzięki warsztatom i zadaniom praktycznym uczniowie rozwijali świadomość własnych predyspozycji, poznawali wymagania rynku pracy i uczyli się planować swoją przyszłą ścieżkę edukacyjno-zawodową.
Finalne produkty projektu – prezentacje multimedialne, filmy oraz indywidualne profile zawodowe – powstały dzięki intensywnej współpracy uczniów w zespołach międzynarodowych. Nasza szkoła koordynowała proces zbierania i oceniania materiałów, a efekty końcowe zostały zaprezentowane podczas wspólnej wideokonferencji, co umożliwiło uczestnikom wymianę doświadczeń i refleksję nad zdobytymi umiejętnościami.
Projekt rozwijał nie tylko znajomość języka niemieckiego w kontekście zawodowym, ale także promuje współpracę, kreatywność i orientację zawodową. Dzięki pracy zespołowej i wymianie doświadczeń z rówieśnikami z Niemiec i Grecji uczestnicy projektu rozwijają kompetencje międzykulturowe oraz uczą się efektywnej komunikacji i współpracy.
Z dumą informujemy, że w projekt w Polsce i Grecji otrzymał Krajowe Odznaki Jakości a w Niemczech zdobył II miejsce w konkursie eTwinning, co stanowi ogromne wyróżnienie zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli zaangażowanych w jego realizację.

Pani Ellenberger przed budynkiem szkoły w Kadczy

Paweł Czapliński i Dominika Tokarz – Narodowe Biuro eTwinning Polska, Alicja Ellenberger i Celina Świebocka podczas Europejskiej Konferencji w Krakowie



