Uczniowie klasy 6, wspólnie z wychowawczynią panią Anną Jasiurkowską-Kwaśniewicz, wzięli udział w ogólnopolskim konkursie „Szkoła Międzypokoleniowa”. Celem konkursu było przeprowadzenie warsztatów dla seniorów. Zajęcia odbyły się w ramach realizacji projektu, mającego na celu integrację pokoleń i podnoszenie kompetencji cyfrowych osób starszych.

Cel warsztatów:

Warsztaty dla seniorów poświęcone były kompetencjom cyfrowym i cyberbezpieczeństwu. Zajęcia zostały zorganizowane przez Szkołę Podstawową w Kadczy, a ich głównym celem było zwiększenie świadomości uczestników na temat zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu oraz nauczenie ich podstawowych zasad ochrony prywatności i bezpieczeństwa online.

Przebieg warsztatów:

Na początku przedstawiliśmy ogólny obraz Internetu, wyjaśniając seniorom, czym jest, jak działa i jakie możliwości daje użytkownikom. Podkreśliliśmy, że Internet to globalna sieć komputerowa, która łączy urządzenia na całym świecie i umożliwia wymianę informacji. Następnie omówiliśmy różne usługi, które seniorzy mogą wykorzystywać w Internecie, takie jak:

  • poczta elektroniczna (e-mail),

  • przeglądanie stron internetowych,

  • korzystanie z mediów społecznościowych (Facebook, WhatsApp, Instagram, X),

  • zakupy online,

  • poszukiwanie informacji.

Szczególną uwagę poświęciliśmy tematyce bezpieczeństwa w sieci. Seniorzy dowiedzieli się, jak unikać zagrożeń, takich jak:

  • phishing,

  • złośliwe oprogramowanie (wirusy),

  • fałszywe strony internetowe.

Omówiliśmy również podstawowe zasady bezpieczeństwa, takie jak:

  • używanie silnych haseł,

  • sprawdzanie adresów stron internetowych,

  • unikanie klikania w podejrzane linki.

Uczestnicy mieli okazję przećwiczyć podstawowe umiejętności korzystania z Internetu. Wspólnie logowaliśmy się do poczty elektronicznej, przeglądaliśmy strony internetowe i rozmawialiśmy o tym, jak wyszukiwać informacje w wyszukiwarce Google. Pokazaliśmy także, jak rozpoznać, czy strona internetowa jest bezpieczna. Lekcje zawierały również elementy praktyczne, takie jak ustawienie oprogramowania antywirusowego na własnym urządzeniu. Zajęcia były prowadzone w formie wykładu połączonego z ćwiczeniami praktycznymi. Wykorzystano prezentacje multimedialne, materiały edukacyjne, a także indywidualne konsultacje, dzięki którym uczestnicy mogli uzyskać odpowiedzi na swoje pytania. Zajęcia były interaktywne i dostosowane do potrzeb seniorów, którzy nie zawsze są biegli w obsłudze nowoczesnych technologii.

Na koniec warsztatów podsumowaliśmy najważniejsze informacje i odpowiedzieliśmy na pytania seniorów. Uczestnicy wykazali dużą chęć do dalszego zgłębiania tematu Internetu, szczególnie w kontekście komunikacji z rodziną i przyjaciółmi oraz robienia zakupów online.

Kolaż zdjęć przedsawiający uczniów klasy 6 i ich dziadków podczas warsztatów w sali komputerowe

Kolaż zdjęć przedstawiający uczniów klasy 6 i ich dziadków podczas warsztatów w sali komputerowe

Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem seniorów. Przebiegły w miłej atmosferze, uczestnicy żywo dyskutowali, zadawali pytania i dzielili się swoimi doświadczeniami. Większość z nich poczuła się pewniej w korzystaniu z Internetu i wyraziła chęć uczestniczenia w kolejnych zajęciach. Był to także wspaniały i niezapomniany czas, który seniorzy mogli spędzić ze swoimi wnukami.

Wśród pozytywnych aspektów należy wymienić:

  • Zwiększenie świadomości o zagrożeniach w Internecie.

  • Uczestnicy nauczyli się, jak rozpoznawać podejrzane wiadomości i jak chronić swoje dane.

  • Seniorzy poczuli się pewniej w sieci, wiedząc, jak unikać potencjalnych pułapek.

O projekcie

Projekt „Szkoła międzypokoleniowa” był realizowany przez NASK we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji, Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz ministrem ds. polityki senioralnej Marzeną Okłą-Drewnowicz. To wyjątkowa inicjatywa, która stała się czymś więcej niż zwykłą rywalizacją – stała się szansą na nawiązanie dialogu między młodszym a starszym pokoleniem.

Pierwsza edycja tego projektu okazała się ogromnym sukcesem. Wzięło w niej udział 1589 szkół z całej Polski, które podjęły wyzwanie organizacji warsztatów mających na celu podniesienie kompetencji cyfrowych seniorów. Podczas tej edycji zorganizowano ponad 2,5 tys. warsztatów, a zaangażowanych zostało ponad 20 tys. uczniów, nauczycieli oraz seniorów.