Dzisiaj w oddziale przedszkolnym odbyła się otwarta lekcja pt. „Zwierzęta naszych pól i lasów”, przygotowana i przeprowadzona przez panią Małgorzatę Domeradzką. Zajęcia, w których uczestniczyły dzieci w wieku 3–5 lat, miały charakter integracyjny, poznawczy i sensoryczny. W wydarzeniu brali udział dyrektor szkoły oraz nauczycielki edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, którzy mogli obserwować aktywną i twórczą pracę najmłodszych.
1. Odkrywanie sylwetek zwierząt – zabawa ze światłem
Dzieci rozpoczęły zajęcia od interaktywnej zabawy z wykorzystaniem latarki. Na przygotowanych wcześniej obrazkach ukryte były sylwetki zwierząt zamieszkujących pola i lasy. Aby je zobaczyć, dzieci musiały podświetlić odpowiednie miejsce latarką, co pozwalało „odkryć” ukryte zwierzę. Następnie starały się rozpoznać zwierzę na podstawie jego kształtu i wypowiedzieć jego nazwę. Zabawa ta nie tylko rozwijała percepcję wzrokową, koncentrację i spostrzegawczość, ale również wzbudziła duże emocje, angażując dzieci w aktywne i radosne odkrywanie przyrody.
2. Gdzie mieszkają zwierzęta? – nauka poprzez skojarzenia
W kolejnej części zajęć dzieci dowiedziały się, gdzie żyją różne gatunki zwierząt – poznały takie środowiska jak: las, pole, łąka i woda. Wspólne rozmowy i zabawy edukacyjne pomogły im zrozumieć, że każde zwierzę ma swoje naturalne miejsce życia.
3. Zabawa ruchowa – do swojej nory!
Następnie dzieci brały udział w zabawie ruchowej z wykorzystaniem kolorowych szarf. Każde dziecko otrzymało szarfę symbolizującą jego zwierzę. Na początku dzieci poruszały się swobodnie po sali – jak zwierzęta w swoim naturalnym środowisku. Na sygnał nauczyciela – „Szukamy nory!” – każde dziecko musiało jak najszybciej znaleźć wyznaczone wcześniej miejsce, czyli swoją „norę w szarfie”. Zabawa rozwijała sprawność ruchową, szybkość reakcji i orientację przestrzenną.
4. Runo leśne w słoiku – praca twórcza z elementami przyrody
Największym zainteresowaniem cieszyła się część zajęć, w której dzieci tworzyły runo leśne w słoiku. Wykorzystując naturalne materiały (kamienie, mech, ziemię, liście, patyczki, kwiaty, orzechy i korę), dzieci samodzielnie komponowały miniaturowe środowisko życia dla wybranego przez siebie zwierzęcia. Praca plastyczno-przyrodnicza miała charakter wielozmysłowy – dzieci dotykały, wąchały i układały elementy, rozwijając jednocześnie swoją kreatywność, motorykę małą i umiejętność planowania.
5. Wykorzystanie nowoczesnych technologii
Po wykonaniu pracy twórczej polegającej na ułożeniu runa leśnego w słoiku dzieci uczestniczyły w kolejnej aktywności – tym razem z wykorzystaniem tablicy interaktywnej. Na ekranie pojawiały się cienie różnych zwierząt, które należało dopasować do ich rzeczywistych sylwetek. Zadanie to wymagało od dzieci spostrzegawczości, logicznego myślenia i umiejętności kojarzenia kształtów. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych narzędzi multimedialnych zabawa nabrała nowego wymiaru – dzieci chętnie podchodziły do tablicy, angażując się we wspólne odkrywanie i utrwalanie poznanych wcześniej gatunków zwierząt.
6. Refleksja i podsumowanie
Na zakończenie zajęć każde dziecko miało okazję powiedzieć, co najbardziej mu się podobało. Zdecydowana większość wskazała, że tworzenie leśnego środowiska w słoiku było dla nich najciekawsze i dało dużo radości. Rodzice obecni na zajęciach wyrazili uznanie dla przemyślanej formy lekcji, zaangażowania dzieci oraz wartości edukacyjnych.

Kolaż zdjęć dzieci przedszkolnych i nauczycielek podczas lekcji
Kolaż zdjęć dzieci przedszkolnych i nauczycielek podczas lekcji