STRONA INTERNETOWA POŚWIĘCONA DORADZTWU ZAWODOWEMU ZSP W KADCZY
——————————————————————————————————————————————————-
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY 2024/2025
Informacje przygotowała mgr Krystyna Dziedzic
Egzamin ósmoklasisty jest obowiązkowy, co oznacza, że każdy uczeń klasy VIII musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę.
Harmonogram przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty.
Zgodnie z komunikatem o harmonogramie egzamin ósmoklasisty przeprowadzany jest w terminie głównym :
język polski – 13 maja 2025 r. (wtorek) – godz. 9:00
matematyka – 14 maja 2025 r. (środa) – godz. 9:00
język obcy nowożytny – 15 maja 2025 r. (czwartek) – godz. 9:00
Terminy egzaminu dodatkowego :
język polski – 10 czerwca 2025 r. (wtorek) – godz. 9:00
matematyka – 11 czerwca 2025 r. (środa) – godz. 9:00
język obcy nowożytny – 15 czerwca 2025 r. (czwartek) – godz. 9:00
Struktury egzaminu ósmoklasisty:
Egzamin ósmoklasisty obejmuje trzy przedmioty (każdy przeprowadzany jest w osobnym dniu):
Język polski – przeprowadzany jest pierwszego dnia i trwa 120 minut (dla uczniów z dostosowaniami pracę z arkuszem można przedłużyć nie więcej niż o 60 minut, czyli do 180 minut).
Matematyka – przeprowadzany jest drugiego dnia i trwa 100 minut (dla uczniów z dostosowaniami pracę z arkuszem można przedłużyć nie więcej niż o 50 minut, czyli do 150 minut).
Język obcy nowożytny – przeprowadzany jest trzeciego dnia i trwa 90 minut (dla uczniów
z dostosowaniami pracę z arkuszem można przedłużyć nie więcej niż o 45 minut, czyli do 135 minut).
Egzamin przeprowadzany jest w formie pisemnej na przeznaczonych do tego arkuszach zgodnych z danym przedmiotem. Uczniowie rozwiązują zadania zamknięte, których odpowiedzi zaznaczają na przeznaczonej do tego karcie odpowiedzi oraz zadania otwarte, których rozwiązania zapisują w wyznaczonym miejscu w arkuszu. Do przeprowadzenia egzaminu z języka obcego wykorzystuje się dodatkowo płytę CD do sprawdzenia umiejętności rozumienia ze słuchu. Na płycie znajdują się dwukrotnie nagrane teksty, polecenia i przerwy na wykonanie zadań.
W każdym przypadku egzaminu nie wlicza się czasu przeznaczonego na sprawdzenie przez ucznia poprawności przeniesienia odpowiedzi na kartę odpowiedzi (5 minut).
W przypadku języka obcego nowożytnego rodzice wraz z uczniami składają odpowiednie deklaracje wskazujące wybór języka jaki uczeń będzie zdawał na egzaminie. Wyboru dokonuje się pomiędzy dwoma obowiązkowymi językami obcymi, których uczeń uczył się w szkole.
Uczniowie mają zakaz wnoszenia do sali egzaminacyjnej urządzeń telekomunikacyjnych lub korzystania z takich urządzeń w tej sali.
Rodzice mają możliwość wglądu do sprawdzonej i ocenionej pracy egzaminacyjnej.
Laureaci i finaliści olimpiad lub konkursów o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty, są zwolnieni z egzaminu z tego przedmiotu – uzyskają z niego maksymalny wynik. Będą mieli również pierwszeństwo podczas rekrutacji do szkół ponadpodstawowych.
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych zdających.
Dostosowanie formy egzaminu ósmoklasisty polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy dostosowanych do potrzeb i możliwości zdających.
Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty polega między innymi na:
- zminimalizowaniu ograniczeń wynikających z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym ucznia,
- zapewnieniu uczniowi miejsca pracy odpowiedniego do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
- wykorzystaniu odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych
- odpowiednim przedłużeniu czasu przewidzianego na przeprowadzenie egzaminu
- ustaleniu zasad oceniania rozwiązań zadań wykorzystywanych do przeprowadzania egzaminu, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 2 ustawy, uwzględniających potrzeby edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia
- zapewnieniu obecności i pomocy w czasie egzaminu nauczyciela wspomagającego ucznia w czytaniu lub pisaniu lub specjalisty odpowiednio z zakresu danego rodzaju niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania właściwego kontaktu z uczniem lub pomocy w obsłudze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych.
Dokumenty na podstawie, których przyznawane jest dostosowanie formy lub warunków
przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty to :
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym
- orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania
- zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza (uczeń chory lub niesprawny czasowo)
- opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się, w tym : dysleksja, dysortografia, dyskalkulia
- pozytywna opinia rady pedagogicznej w przypadku uczniów, którzy w roku szkolnym 2024/2025 byli objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną
- pozytywna opinia rady pedagogicznej w przypadku uczniów – cudzoziemców, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu.
Uczniowie uprawnieni do dostosowania:
- Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność
- Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym
- Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania
- Uczeń chory lub niesprawny czasowo oraz uczeń z chorobami przewlekłymi (zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza), a w przypadku ucznia z chorobami przewlekłymi orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza
- Uczeń posiadający opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się: z dysleksją, z dysgrafią, z dysortografią, wskazującą na problemy natury dyskalkulicznej (opinia poradni psychologiczno pedagogicznej)
- Uczeń który w roku szkolnym 2024/2025 był objęty pomocą psychologiczno pedagogiczną w szkole ze względu na:
- trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą
- zaburzenia komunikacji językowej
- sytuację kryzysową lub traumatyczną (pozytywna opinia rady pedagogicznej, a w przypadku uczniów z zaburzeniami komunikacji językowej – opinia poradni psychologiczno pedagogicznej lub pozytywna opinia rady pedagogicznej)
- Uczeń o którym mowa w art. 165 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (cudzoziemiec), któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (pozytywna opinia rady pedagogicznej)
- Uczeń obywatel Ukrainy (pozytywna opinia rady pedagogicznej)
- Uczeń z zaburzeniem widzenia barw (zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza).
Możliwe sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty dla poszczególnych grup zdających wskazane są w Tabelach 1.1–1.19. w dokumencie:
Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 20 sierpnia 2024 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2024/2025 (www.cke.gov.pl)
Przybory, z których mogą korzystać zdający uczniowie:
- Każdy zdający powinien mieć na egzaminie ósmoklasisty z każdego przedmiotu długopis (lub pióro) z czarnym tuszem (atramentem) przeznaczony do zapisywania rozwiązań (odpowiedzi) – NIEDOZWOLONE JEST KORZYSTANIE Z DŁUGOPISÓW ZMAZYWALNYCH.
- Dodatkowo na egzaminie z matematyki każdy zdający powinien mieć linijkę. Rysunki – jeżeli trzeba je wykonać – zdający wykonują długopisem. Nie wykonuje się rysunków ołówkiem.
- Z dodatkowych materiałów oraz przyborów pomocniczych mogą korzystać zdający, którym dostosowano warunki przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty. Zdający korzystają ze sprzętu, którego używają w procesie dydaktycznym.
- Osoby z chorobami przewlekłymi, chore lub niesprawne czasowo mogą korzystać z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę.
Wyniki egzaminu ósmoklasisty.
Termin ogłaszania wyników egzaminu ósmoklasisty do 4 lipca 2025r.
Termin wydania zaświadczeń oraz informacji zdającym 4 lipca 2025r
Ważne terminy dla rodziców:
1) do 30 września 2024r. – złożenie deklaracji (a) wskazującej język obcy nowożytny, z którego uczeń przystąpi do egzaminu ósmoklasisty, (b) informującej o zamiarze przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty z matematyki w języku danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub w języku regionalnym, (c) w przypadku uczniów – obywateli Ukrainy informującej o zamiarze przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego
2) do 15 października 2024r. – przedłożenie dyrektorowi szkoły zaświadczenia o stanie zdrowia ucznia lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się
3) do 26 listopada 2024r. – złożenie oświadczenia o korzystaniu albo niekorzystaniu ze wskazanych sposobów dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych zdających, po otrzymaniu pisemnej informacji, o której mowa w pkt 11.1.3.
4) do 13 lutego 2025r. – złożenie pisemnej informacji o rezygnacji z przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego w przypadku uczniów – obywateli Ukrainy
5) do 13 lutego 2025r. – złożenie pisemnej informacji o zmianie w deklaracjach związanych z rezygnacją z przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty z matematyki w języku mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języku regionalnym lub o zmianie języka obcego nowożytnego
6) do 14 marca 2025r. – złożenie deklaracji przez uczniów – obywateli Ukrainy, którzy rozpoczęli kształcenie po 30 września 2024 r. (do 21 marca 2025 r. uczniowie ci mogą złożyć pisemną informację o rezygnacji z przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego)
7) do 29 kwietnia 2025r. – przekazanie dyrektorowi szkoły wniosku o zmianie języka obcego nowożytnego w przypadku laureatów/finalistów konkursów/olimpiad przedmiotowych (pkt 3.2.15.).
Na stronie internetowej CKE (www.cke.gov.pl, w zakładce poświęconej egzaminowi ósmoklasisty) dostępne są:
1) informatory o egzaminie ósmoklasisty od roku szkolnego 2024/2025
2) przykładowe arkusze egzaminacyjne
3) arkusze egzaminu próbnego wraz z rozwiązaniami
4) zestawy powtórzeniowe zadań egzaminacyjnych
5) arkusze wykorzystane do przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty w latach 2019 2024.
Terminy rekrutacji do szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2024/2025
Zarządzenie Małopolskiego Kuratora Oświaty – terminy rekrutacji do szkół średnich