11 października uczniowie klas młodszych wybrali się na wycieczkę autokarową. Trasa wycieczki wiodła przez Dębno do Waksmundu, w którym znajduje się „Brama w Gorce”.

Zwiedzanie zabytkowego kościoła w Dębnie

Pierwszy etap podróży zakończyliśmy zwiedzaniem zabytkowego, liczącego ponad pięćset lat, drewnianego kościoła pod wezwaniem Michała Archanioła znajdującego się w Dębnie. Świątynia ta jest Perłą Kultury Narodowej wpisaną na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Należy do Drewnianych Skarbów Małopolski i jest jednym z wielu obiektów leżących na Szlaku Architektury Drewnianej i Szlaku Gotyckim.

Uczestnicy wycieczki, uczniowie klasy I, II i III, stoją przed zabytkowym, drewnianym kościołem w Dębnie. Robią sobie pamiątkowe zdjęcie.

Przed kościołem w Dębnie.

Z historią obiektu zapoznał nas ks. proboszcz tamtejszej parafii, który w sposób barwny, a zarazem zrozumiały dla małych dzieci opowiedział o najcenniejszych zabytkach znajdujących się w świątyni: polichromii, tryptyku ołtarzowym, dzwonkach, tabernakulum, figurze św. Mikołaja, obrazie z postaciami św. Agnieszki i Katarzyny, itp. W swoje opowieści ksiądz kustosz angażował uczniów, którzy chętnie wypowiadali się na tematy związane z przedstawianymi postaciami i Biblią.

Zwiedzanie „Bramy w Gorce”

Po wykonaniu pamiątkowego zdjęcia i drobnych zakupach, udaliśmy się w dalszą podróż do Waksmundu na ścieżkę edukacyjno-przyrodniczą „Brama w Gorce”. Tutaj podzieliliśmy się na dwie grupy. Dzieci z klasy pierwszej i drugiej  utworzyły jedną grupę, zaś dzieci z klasy trzeciej – grupę drugą. Zajęcia na ścieżce trwały trzy godziny. W tym czasie uczniowie poznawali faunę i florę Gorców. Przeprowadzali obserwacje gołym okiem oraz za pomocą lup i mikroskopów. Wykonywali magnesy z materiałów przyrodniczych.

Uczniowie klasy I i II prowadzą obserwacje w ściółce leśnej. Wykorzystują do tego między innym lupy.

Zajęcia terenowe.

Spacerując po ścieżce, mali turyści słuchali opowieści przewodnika, podziwiali las iglasty, rozpoznawali drzewa po szyszkach. Przeszli przez jaskinię, w której spotkali króla gór – niedźwiedzia. Zdobyli najwyższy punkt obiektu, leżący 40 metrów nad ziemią. Na zakończenie pobytu w „Bramie w Gorce” uczniowie bawili się na pięknym placu zabaw, który swym wyglądem nawiązuje do zwierząt zamieszkujących te tereny.

Uczniowie klasy III stoją na najwyższym punkcie ścieżki edukacyjnej "Brama w Gorce". Podziwiają widoki na okoliczne lasy. Wysokość nad ziemią to 40 metrów.

Najwyższy punkt „Bramy w Gorce”.

 

Wychowawcy klas I – III