Co to jest BohaterON?

BohaterON – włącz historię! to ogólnopolska kampania o tematyce historycznej. Ma na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego oraz promocję historii Polski XX wieku.

Projekt ma edukować Polaków, bazując na historiach Powstańców, wzmacniać poczucie tożsamości narodowej, krzewić postawy patriotyczne oraz budować wrażliwość społeczną. Nazwa akcji stanowi połączenie dwóch słów – polskiego „bohater” oraz angielskiego „ON”, czyli „włączyć”. Angielskie „ON”, zapożyczone z popularnego przymiotnika „on-off”, dosłownie włącza historię bohatera – film lub prezentację. Nazwa projektu ma również sygnalizować chęć włączenia do świadomości społecznej wydarzeń realizowanych w celu promocji dziejów naszego narodu oraz historii ludzi żyjących w czasach drugiej wojny światowej i wykazujących się patriotyczną postawą. Osób, które nie chciały zostać bohaterami i wcale się za nich nie uważają, ale narażając swoje zdrowie w walce o Ojczyznę, stały się wzorami do naśladowania.

BohaterON w klasach I – III

Uczniowie naszej szkoły po raz kolejny wzięli udział w akcji BohaterON. W klasach I – III wysłuchali opowiadania Elizy Piotrowskiej pt.: „Jak zostałem bohaterem”. Pierwszoosobowym narratorem jest ciekawy świata 8-letni Leon, mieszkający w Warszawie. Chłopiec, dzięki opowieściom przyszywanej babci Anastazji oraz przyjaźni z rówieśnikiem Helmerem z Angoli, poznaje uniwersalne znaczenie takich pojęć jak ojczyzna i bohaterstwo. Wykazuje się również czujnością i odwagą, gdy z pomocą policjantów udaje mu się złapać osiedlowego złodziejaszka, co sprawia, że 11 listopada staje się jego ulubionym dniem w roku, dniem prawdziwego bohaterstwa. Za pośrednictwem obrazowego i humorystycznego języka najmłodsi uczniowie dowiedzieli się, czy można zostać bohaterem, nawet, gdy nie ma wojny i jest się dzieckiem.

Po wysłuchaniu opowiadania uczniowie rozmawiali na jego temat, porządkowali wydarzenia, kolorowali obrazki i robili plakaty. Ponadto trzecioklasiści nauczyli się piosenki pod tytułem „Pałacyk Michla” i dokonali wpisu na stronie dumnizpowstanców.pl.

Uczniowie klas I - III podczas lekcji "Jak zostałem bohaterem". Plakaty wykonane w czasie lekcji.

BohaterON w kl. I-III.

BohaterON w klasach IV – VIII

Z kolei uczniowie klas IV – VI wysłuchali opowiadania Magdaleny Górskiej  pt.: „Iskra nadziei”, którego bohaterką jest 11-letnia Janka, mieszkająca w Warszawie przy ulicy Złotej, w czasach II wojny światowej. Dzięki prowadzonemu przez dziewczynkę pamiętnikowi, mogli poznać wydarzenia sprzed 79 lat. Po wysłuchaniu opowiadania  dowiedzieli się, jakim koszmarem jest wojna z perspektywy dziecka, które traci przez nią dzieciństwo i poczucie bezpieczeństwa, odkryli także siłę przyjaźni, marzeń i nadziei w życiu człowieka.

Natomiast uczniowie kl. VII – VIII zapoznali się z opowiadaniem Renaty Piątkowskiej pt.: „Uparte serce tego miasta”,  na które składały się – wywołane dźwiękiem syren i klaksonów upamiętniających 79. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego – wspomnienia uczestników tego wydarzenia i ich najbliższych. Od starszego pana, drobnej kobiety z laską, dziewczyny w kolorowej sukience, samotnego mężczyzny i pozostałych przechodniów uczniowie dowiedzieli się między innymi: z czego budowano barykady, jak wielką odwagą wykazywały się sanitariuszki i łączniczki, kim byli gołębiarze, kogo nazywano roznosicielami radości, jakie zadania miały szczury kanałowe i co wydarzyło się na Woli w pierwszych dniach Powstania. Następnie wykorzystali te materiały do wykonania okolicznościowej gazety pt.: „Uparte serce tego miasta”.

Wszyscy uczniowie klas IV – VIII, po zakończonych lekcjach, wspólnie śpiewali utwór „Włącz historię”. Na koniec nasi młodzi patrioci  w pięknych słowach podziękowali Powstańcom Warszawskim, a podziękowania  zostały umieszczone na portalu https://wpis.dumnizpowstancow.pl/mapa – wirtualnym miejscu pamięci o Powstańcach i Powstaniu Warszawskim.

Uczniowie klas IV - VIII podczas lekcji z projekty "BohaterON w Twojej Szkole".

BohaterON kl. IV – VIII

Udział w kampanii BohaterON pozwolił nam, uczniom Szkoły Podstawowej w Obidzy, wyrazić wdzięczność i szacunek Powstańcom. Mamy nadzieję, że adresaci będą czuli, iż pamięć o Nich i Ich odwadze nie zginie. Udział w akcji był piękną lekcją patriotyzmu i historii naszej Ojczyzny.

D.B., A.M., E.M.