Czy jeden głos może coś zmienić? Na takie pytanie uczniowie klasy III szukali odpowiedzi podczas piątkowej lekcji. Odbyła się ona w ramach projektu „Młodzi obywatele. Jak poznać kraj, w którym mieszkamy?”.
Najpierw trzecioklasiści obejrzeli film na temat wyborów, potem szukali odpowiedzi na pytanie zawarte w temacie lekcji. Następnie uczniowie wysłuchali opowiadania pod tytułem „Historia Miasteczka”.
Po części teoretycznej, nastąpiła część praktyczna. Uczniowie wcielili się w role mieszkańców Miasteczka i musieli przygotować:
- inicjatywę społeczną,
- inicjatywę polityczną,
- protest obywatelski.
Inicjatywa społeczna
Pierwszej grupa miała utworzyć nową, upragnioną przestrzeń dla mieszkańców i opisać ją lub narysować. Uczniowie musieli również pomyśleć, co i kto będzie potrzebny, aby zrealizować tę inicjatywę.
Członkowie grupy wymyślili „Szkołę dla psów i kotów” oraz boisko szkolne. Przyświecało im hasło „Lepsza Polska, lepsza wieś”.
Inicjatywa polityczna
Z kolei druga grupa musiała utworzyć komitet wyborczy, wymyślić program i hasło. Powstał komitet „Pomysłowe dzieciaki”, którego hasło brzmi „Łączymy się razem. Pomagamy Wam”. W programie komitetu znalazły się następujące punkty:
- przywrócenia szkół, przedszkoli i szpitala,
- rozdanie określonej ilości pieniędzy potrzebującym osobom,
- przywrócenie miejscowości dawnych barw,
- zbiórki charytatywne dla niepełnosprawnych osób.
Protest obywatelski
Trzecia grupa miała zaprotestować przeciwko niekorzystnym zmianom, jakie zachodzą w Miasteczku. Protestujący uczniowie musieli wymyślić cel, miejsce, termin i hasło protestu. Uczniowie manifestowali swoje niezadowolenie z likwidacji placu zabaw i szkoły. Cel, jaki im przyświecał brzmiał: „Chcemy pomóc innym rodzinom”, a hasło „Szkoła to obowiązek”.
Uczniowie dużo dyskutowali w czasie zajęć, gdyż zadania okazały się dość trudne, jednak wszyscy spisali się na medal.
A. M.