„Laboratoria Przyszłości” to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Wspólną misją tego projektu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia są prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Ponadto celem inicjatywy jest budowanie wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).

Do tego programu przystąpiła również i nasza szkoła! W wyniku czego zakupiliśmy za 30000 złotych pozyskanych z programu następujący sprzęt:

  • drukarkę 3D wraz z akcesoriami i filamentem
  • gogle Wirtualnej Rzeczywistości (VR) wraz z akcesoriami i oprogramowaniem wspierającymi ich funkcjonowanie – 4 szt.
  • mikrokontroler z czujnikami i akcesoriami
  • stację lutowniczą z gorącym powietrzem
  • aparat fotograficzny z funkcją kamery cyfrowej z akcesoriami
  • mikrofon kierunkowy z akcesoriami
  • statyw z akcesoriami
  • oświetlenie do realizacji nagrań
  • mikroport z akcesoriami
  • gimbal.

Następnie ten sprzęt wykorzystywaliśmy od września 2022 roku do zajęć z uczniami.

Ponadto więcej informacji o programie znaleźć można na stronie https://www.gov.pl/web/laboratoria.

 

Wrzesień 2023 r.

  • Uczniowie klasy VIII podczas lekcji matematyki i informatyki (z panią Ewą Aleksander-Obrzut) zrealizowali miniprojekt „Matematyka wokół nas”. Ósmoklasiści, podczas spaceru po najbliższej okolicy,  wykorzystując gimbala oraz aparat fotograficzny z funkcją kamery nagrali filmiki oraz wykonali zdjęcia obiektów w jakikolwiek sposób związanych z matematyką. Następnie, oglądając i analizując wyniki swojej pracy, uczniowie wywnioskowali, że matematyka jest wszędzie!

Październik 2023 r.

  • Uczniowie od klasy I do klasy VIII, pod kierunkiem pani Marty Cedzidło, nagrali film pn. „Mój ulubiony nauczyciel”. Wykorzystali do tego gimbala, aparat fotograficzny z funkcją kamery, oświetlenie do realizacji nagrań, statyw oraz mikrofon kierunkowy. Następnie film ten został wyświetlony podczas uroczystości z okazji Dnia Edukacji Narodowej.
  • Z kolei uczniowie klasy V na lekcji informatyki (z panią Ewą Aleksander-Obrzut) tworzyli w programie Word prospekt reklamujący wybraną miejscowość. Najpierw, w ramach przygotowania do tej pracy, udali się w wirtualny spacer po kilku wybranych miejscach dzięki okularom VR.

Listopad 2023 r.

  • Uczniowie klasy VII na lekcji informatyki (z panią Ewą Aleksander-Obrzut), wykorzystując swoją wiedzę na temat języka html, tworzyli własne strony o parkach narodowych. Ponadto, w ramach przygotowania do pracy, dzięki okularom VR odwiedzili wybrane parki narodowe świata. Następnie, w ten sposób zdobytą wiedzę, wykorzystali w swoich pracach.
  • Natomiast uczniowie klasy VI na lekcji informatyki (z panią Ewą Aleksander-Obrzut), wykonywali zestawienia statystyczne w Excelu dotyczące stolic europejskich. Ponieważ praca dotyczyła stolic Europy, ponadto dzięki okularom VR, uczniowie udali się na zwiedzanie europejskich miast stołecznych.
  • Uczniowie klasy IV na lekcji informatyki (z panią Ewą Aleksander-Obrzut), szukali ciekawostek w Internecie o wybranych miejscach na świecie. W podsumowaniu zajęć ponadto uczniowie mogli wybrane miejsca zwiedzić, wykorzystując okulary VR.
  • Ponadto uczniowie klasy IV na zajęciach rozwijających zainteresowania przyrodnicze (z panią Barbarą Kościółek) zamienili się w prezenterów pogody i przedstawili przygotowaną przez siebie prognozę, którą następnie nagrali wykorzystując aparat fotograficzny z funkcją kamery.
  • Na podsumowanie działu na lekcji biologii (z panią Barbarą Kościółek) uczniowie klasy V, wykorzystując okulary VR, zgłębiali budowę komórek.
  • Następnie uczniowie klasy VI omawiali na zajęciach rozwijających zainteresowania przyrodnicze (z panią Barbarą Kościółek) tematy związane z budową Układu Słonecznego oraz podboju kosmosu. Na tych zajęciach za pośrednictwem okularów VR udali się na spacer po poszczególnych planetach oraz zasiedli w pojazdach wykorzystywanych do badania ciał niebieskich.

Grudzień 2023 r.

  • Ze względu na to, że wkrótce miały być Święta Bożego Narodzenia, uczniowie klasy III na informatyce (zastępstwo z panią Barbarą Kościołek), wykorzystując okulary VR, zapoznawali się z tradycjami bożonarodzeniowymi w różnych krajach. Następnie udali się w podniebny lot na saniach Mikołaja!

  • Ponadto uczniowie klasy VII na lekcji biologii (z panią Barbarą Kościółek) oglądali zdjęcia oraz animacje dotyczące przykładów działań podejmowanych w celu ochrony środowiska i stworzenia bardziej zrównoważonej przyszłości naszej planety.

 

Styczeń 2024 r.

  • Uczniowie klasy VIII na lekcji matematyki (z panią Ewą Aleksander-Obrzut) dotyczącej brył przypominali sobie własności brył. Ósmoklasiści korzystali z modeli, a także oglądali trójwymiarowe modele figur przestrzennych poprzez okulary VR. Zajęcia te sprzyjały rozwojowi wyobraźni przestrzennej uczniów.

 

Luty 2024 r.

  • Uczniowie klasy VII na lekcji geografii (z panią Barbarą Kościółek) omawiali odnawialne źródła energii. Dzięki okularom VR obejrzeli i zwiedzili różne rodzaje elektrowni, np. farmy wiatrowe czy turbiny wodne.

 

  • Natomiast uczniowie klasy VIII byli w Amazonii… Ósmoklasiści, utrwalając na lekcji geografii (z panią Barbarą Kościółek) wiadomości dotyczące lasów równikowych, dzięki okularom VR zwiedzili wioski rdzennych mieszkańców tych terenów, chodzili po dżungli i płynęli po Amazonce.

Marzec 2024 r.

  • Podczas obchodów Dnia Liczby Pi (zorganizowanych przez panią Ewę Aleksander-Obrzut) wydrukowaliśmy liczbę Pi na drukarce 3 D.

Ponadto w ciągu roku szkolnego 2023/2024 podczas szkolnych i przedszkolnych uroczystości wykorzystywany jest aparat fotograficzny zakupiony z projektu „Laboratoria Przyszłości”.